Alle kommer til at afsone i Danmark i henhold til de skandinaviske regler.
Stor bøde til SAS og Mærsk
EU-kommisionen tildelte i dag den største bøde nogensinde til
luftfartselskaber for overtrædelse af konkurrencereglerne i EU. SAS fik
en bøde på 290 mill. DKK og Maersk Air 97 mill. DKK., fordi de to
selskaber i Danmark havde delt markedet mellem sig. SAS fik den givtige
rute København - Stockholm for sig selv, mens SAS ikke fløj på ruter fra
Jylland til Europa. Bag anklagerne ligger flere måneders efterforskning,
inklusive et "Dawn raid" sidste år. Her lykkedes det at finde skriftlige
beviser på, at der eksisterede en aftale - og senere fik
Konkurrencestyrelsen adgang til papirer, hvor det også fremgik at de
selskaber var fuldt klar over, at det de gjorde var ulovligt. De
kompromitterende dokumenter skulle gemmes på private adresser eller hos
advokater - ikke på selskabernes adresser.
Både SAS eller Maersk Air har accepteret dommen, og ubetinget beklaget, at aftalerne er indgået. Det eneste forbehold er, at SAS overvejer at anke bødens størrelse. Maersk Air har accepteret dommen.
Fuldmægtig Helle Lange, Konkurrencestyrelsen, siger til DR, at bøden måske lyder af meget - men i betragtning af, hvor meget selskaberne har tjent på den manglende konkurrence, er det ikke.
Statspenge til Øresundsbro?
Biltrafikken over Øresundsforbindelse udvikler sig stadig - ikke! I
løbet af første halvår har kun 1/3 af de forventede biler passeret
broen. Selv om trafikken ventes at stige lidt i sommermånederne vil den
på årsbasis være 3/4 af det, som budgetterne forudsætter. Derved vil der
komme til at mangle 200 mill. DKK i indtægter, og så bliver
tilbagebetalingen af anlægget en meget langvarig og kostbar affære.
Det har fået forhenværende trafikminister, Svend Heiselberg (V) til at foreslå, at den danske og svenske statskasse går ind og betaler broens gæld ned. Han mener ikke, at en prissænkning vil ændre på situationen. Det får måske lidt flere biler over - men tilgengæld falder indtægterne pr. bil jo også. [Broen er finansieret ved lån, garanteret af den danske og den svenske stat. Der har - endnu - ikke været statspenge i projektet.
Rockere deler landet
Siden afslutningen af den blodige rockerkrig i 1997 har de to grupper,
Hells Angels og Bandidos ifølge Politiken stille og roligt delt landet i
mellem sig. Typisk etablerer Hells Angels og deres supportere sig i de
større byer - København, Odense, Århus og Ålborg, mens Bandidos etablere
sig i landområder. Men antallet af supportere er vokset, og det anses
bl.a. for årsagen til et kæmpeslagsmål i Blokhus i weekenden, og andre
slagsmål i Roskilde inden for den sidste uge.
Slagsmålet i Blokhus medførte, at 10 personer blev anholdt. Det viser sig, at de alle tilhører Hells Angels supportere. Politiet i Hjørring har kun kendskab til en Bandidos-deltager, der blev såret under slagsmålet. Politiet måtte dog løslade alle de anholdte i dag. Ingen ville vidne om slagsmålet, så det var umuligt at rejse en sag.
Færre olieudslip
Det danske søværn er efter politisk kritik begyndt at kontrollere
skibsfarten mere grundig for olieudslip, og det synes at have haft en
virkning. Rygtet om, at skibe nu risikerer hyppigere at blive stoppet og
kontrolleret har åbenbart haft den virkning, at der nu er færre
olieforureninger end sidste år. De første 6 måneder i år blev der
observeret 173 tilfælde. Sidste år fandt man 256.
For nogle dage siden stoppede søværnet for første gang et skib, der blev sigtet for olieudslip. Der var tale om et colombiansk skib, der undervejs til Letland blev observeret tæt på en ny oliebræmme. Ved ankomsten til Letland, blev der foretaget prøver af skibets olietanke. Da prøverne viste samme sammensætning som i oliebræmmen, blev skibet standset på vej tilbage, da det nåede dansk farvand. Her blev kaptajnen præsenteret for en sigtelse, og skibet blev tilbagholdt, indtil der var stillet garanti for en eventuel bøde - 20.000 DKK. Sagen kommer nu for retten i Danmark.
Døgnmedicin?
Den amerikansk ejede 7-Eleven vil sælge medicin via sine 36 danske
butikker, når det bliver tilladt fra 1. oktober. Det oplyser Børsen i
dag, og det giver anledning til endnu flere bekymrede udtalelser fra
Apotekerforeningen. Apotekerne mister deres monopol på salg af
håndkøbsmedicin fra 1. oktober, hvor alle forretninger efter ansøgning
kan få lov til at sælge håndkøbsmedicin, dog kun i såkaldte 10-styks
pakninger. Apotekerforeningens formand, Paul Bundgaard, forudser, at
forbruget af håndkøbsmedicin vil være "eksploderet" efter 6 måneders
forløb.
1. Lance Armstrong (USA), US Postal 1t 07m 27s 2. Jan Ulrich (GER), Telecom +1m 00s 3. Joseba Beloki (ESP), O.N.C.E. +1m 35s 4. Roberto Laiseka (ESP), Euskaltel - Euskadi +2m 03s 5. Oscar Sevilla (ESP), Kelme +2m 24s ... 18. Laurent Jalabert (FRA), CSC Tiscali +4m 19s 57. Marcelino Garcia (ESP), CSC Tiscali +7m 31s 60. Michaël Blaudzun (DEN), CSC Tiscali +7m 36s 62. Jakob Piil (DEN), CSC Tiscali +7m 39s 79. Nicki Sørensen (DEN), CSC Tiscali +8m 50s 130. Nicolas Jalabert (FRA), CSC Tiscali +11m 38s 144. Francisco Cerezo (ESP), CSC Tiscali +12m 37s 151. Rolf Sørensen (DEN), CSC Tiscali +13m 15s166 fuldførte - også i dag.
Den samlede stilling efter 10. etape.
1. Francois Simon (FRA), Bonjour 46t 48m 38s 2. Andrei Kivilev (KAZ), Cofedis +11m 01s 3. Lance Armstrong (USA), US Postal +13m 07s 4. Jeseba Beloki (ESP), Once +16m 17s 5. Jan Ullrich (GER), Telecom +16m 41s ... 11. Laurent Jalabert (FRA), CSC Tiscali +25m 25s 65. Nicki Sørensen (DEN), CSC Tiscali +1t 03m 15s 114. Michaël Blaudzun (DEN), CSC Tiscali +1t 32m 50s 126. Jakob Piil (DEN), CSC Tiscali +1t 40m 56s 131. Marcelino Garcia (ESP), CSC Tiscali +1t 44m 44s 141. Nicolas Jalabert (FRA), CSC Tiscali +1t 50m 49s 142. Francisco Cerezo (ESP), CSC Tiscali +1t 51m 49s 162. Rolf Sørensen (DEN), CSC Tiscali +2t 13m 07s
Vejret
En dag med en del sol og nogen skyer, med enkelte lokale byger.
Temperaturer op til mellem 19 - 22 graders varme.
Finansmarkederne
1USD 8,6814 DKK, 1GBP 12,1753 DKK, 1DEM* 3,8067 DKK 100JPY 6,9264 DKK, 100ITL* 0,3845 DKK, 1AUD 4,4148 DKK 1FRF* 1,1350 DKK, 1CHF 4,9447 DKK, 1CAD 5,6489 DKK 1IEP* 9,4535 DKK, 1NLG* 3,3785 DKK, 1EUR (3) 7,4452 DKK 100ESP* 4,475 DKK, 1NZD 3,5394 DKK, 1SEK 0,8086 DKK 10BEF* 1,8456 DKK, 1NOK 0,9322 DKK, 100ISK 8,47 DKK 100GRD* 2,185 DKK, 1FIM* 1,2522 DKK, 1ZAR (1) 1,0605 DKK 100PTE* 3,714 DKK, 1SGD (1) 4,7719 DKK, 10THB (2) 1,925 DKK 1HKD (2) 1,1217 DKK, 1MYR (1) 2,3024 DKK(1) ZAR, MYR, HKD og SGD er fiktiv notering og (2) THB er såkaldt indikativ salgskurs. (1) og (2) er fra Den Danske Bank og beregnet i går.
(3) Valuta markeret med * indgår i EUR.
Obligationsrenter: 6,61% -0,03 (30 år real), 5,32% -0,02 (10 år stat) Pr. 30/12: 6,60% 5,15% Aktieindex: 240,90 -0,26 KFX (mest omsatte aktier): 304,80 -0,56 Pr. 30/12: 247,62 313,90 (ny beregning fra juni) KVX (Vækstaktier i DK): 611,06 -7,03 Pr. 29/12 620,79