Trafikselskab standser
Fredag eftermiddag gik Lollandsbanens Bustrafik A/S (LF-Bus) i
betalingstandsning. LF-Bus driver bustrafikken i Storstrøms Amt og dele
af Vestsjællands Amt, og ejes af privatbanen Lollandsbanen, der er
offentlig ejet. Lollandsbanen, der har drevet bustrafik siden 1954,
vandt en omdiskuteret udlicitering af busdriften i Storstrøms Amt. Det
er primært Den Danske Bank, der har penge i selskabet - og sammen med
Lollandsbanen og City-Trafik A/S fra København har de i weekenden dannet
et nyt selskab, LF-Bus af 1997 for at videreføre driften. Ifølge Børsen
har Den Danske Bank omkrig 100 mill. kr. i klemme i LF-Bus A/S.
MM-uddannelser for dårlige
Dansk Industri, DA og LO har sammen lavet et oplæg til en ny
multimedieuddannelse for unge. Forslaget er fremsat, fordi
organisationerne er frustrede over, at den nuværende uorganiserede
tiltag i den retning ikke opfylder de krav, virksomhederne har. Ifølge
Dansk Industri er det forkert at forvente, at en langtidsledig efter
blot et par ugers kursus er i stand til lave professionelle
multimedia-præsentationer. Kun hver 4. ung med en multimedieuddannelse
kan bruges, siger konsulent Christian Braad, Dansk Industri til
Jyllands-Posten. Ifølge forslaget skal uddannelsens længde være mindst
3 år, og den skal indeholde 3 retninger: Multimediegrafiker,
multimedieprogrammør og multimedieanimator. Forslaget er blevet positivt
modtaget af Undervisningsministeriet, der lover at en sådan uddannelse
kan være igang inden for et år.
Forbud mod sprit-sejlads?
Lissa Matiassen (S) vil have undersøgt mulighederne for at gøre de
ligeså strafbart at sejl i beruset tilstand, som det er at køre i bil på
landjorden. Forslaget betegnes dog som overflødigt at Søværnets
Operative Kommando (SOK) og politimyndigheder. Politimester Ole Scharf,
Helsingør, siger at han kun kan komme i tanke om et tilfælde af
spritiussejlads - og ingen kom noget til. Hos SOK siger Alex Jensen til
DR, at der ud af 5 - 600 årlige søredningsaktioner kun er spiritus
involveret i max 5. Han glæder sig i den forbindelse over, at antallet
af lystsejlere i nød er faldet støt - det lå tidligere på omkring 800 om
året. Han mener det skyldes, at sejlklubber og -foreninger er blevet
bedre til at informerer og oplyse om fornuftig adfærd til søs.
[Forleden sejlede 3 meget berusede svenskere i en lystbåd ind på Flådestation Frederikshavn. De fandt selv ud af at sejle ud igen - selv om det var svært. Episoden, hvor ingen kom noget til, har givet anledning til diskussionen.]
Hashfangst i Frankrig
To mænd - en dansker og en svensker - blev torsdag aften anholdt i Skt.
Rafael nær Cannes i Sydfrankrig. I villaen, hvor de blev anholdt fandt
det franske politi 2,6 tons hash - en af de største fangster i det
område nogensinde. Ifølge Narkotika-afdelingen ved Københavns Politi er
det ikke sansynligt, at hash'en var bestemt til det nordiske marked.
Dansk politi var heller ikke involveret i den franske aktion, der fulgte
efter at de mænds båd var blevet skygget i længere tid.
Politi til hest igen
I dag præsenterede politidirektør Hanne Bech Hansen Københavns Politis
nyeste korps - de ridende. Korpset har 6 medlemmer - 4 danske betjente
og 2 svenske politiheste. De to sidstnævnte hedder Epos og Dallas. Det
ridende politi blev nedlagt på trods af mange protester fra borgere 20.
juni 1973. Nedlæggelsen skete af sparehensyn. Genoplivelsen sker på
forsøgsbasis, og de to "svenskere" er på prøve de næste 3 måneder.
Røvere foretrækker butikker
Bedre sikkerhed omkring banker angives som årsag til, at politiet kan
noterer en stigning i væbnede røverier mod butikker, kiosker og
tankstationer. For hver bankrøveri blev der i første halvår begået 3
røverier mod forretninger. Helt præcis skete der 83 bankrøverier og 339
butiksrøverier. Det har fået HK i København til at rette henvendelse til
justitsminister Frank Jensen (S), for at få gjort noget ved de mange
røverier. Det er forbundets medlemmer, der som regel er ofrene.
1 million under Storebælt
Blot knapt 2 måneder efter indvielsen kørte passager nr. 1 million under
Storebælt i dag. Lige fra starten har den faste forbindelse været en
stor succes - tiltider enda for stor en succes, da sporarbejder på land
medførte store forsinkelser. Men nu kører togene efterhånden til tiden,
og passager nr. 1 million var med IC3-toget kl. 9.53 fra Hovedbanegården
i København. Hvem præcis vedkommende var, kunne DSB ikke fastlægge, så
alle passagerer med toget blev fejret.
Flåden mod illegale indvandrere
I al hemmelighed har enheder fra den danske flåde deltaget i en fælles
operation i Østersøen, rettet mod forsøg på indsmugling af illegale
indvandrere og flygtninge. Det skrev Jyllands-Posten søndag. Øvelsen
blev afholdt i slutningen af maj måned under navnet "Operation Baltic
Guard". De øvrige deltagere var flådefartøjer og grænseværnsskibe fra
samtlige lande omkring Østersøen. Formålet var at forberede sig på, at
trafikken med menneskesmugling til Tyskland fremover ventes at ske via
de danske kyster, når Tyskland skærper grænsekontrollen til Polen.
19. juli - trettende etape - 203,5 km Sted: St. Etienne - Alpe d'Huez
Tour'en over alperne starter.....
Overskrifter fra etapen: Chris Boardman opgav, efter tidligere i løbet at have slået ryggen i et styrt. Marco Pantani udførte en kraftpræstation på denne første alpe-etape, og vandt for anden gang i træk på Alpe d'Huez.
Resultater:
1. Marco Pantani, Italien 5.02,42 timer 2. Jan Ullrich, Tyskland +0,47 3. Richard Virenque, Frankrig +1,27 4. Francesco Casagrande, Italien +2,27 5. Bjarne Riis, Danmark +2,28 6. Beat Zberg, Schweiz +2,59 7. Udo Bølts, Tyskland s.t. 8. Roberto Conti, Italien s.t 9. Laurent Madouas, Frankrig s.t. 10. Laurent Jalabert, Frankrig +3,22 ... 31. Peter Meinert, Danmark +5,24 ... 57. Jesper Skibby, Danmark +7,44 ... 68. Rolf Sørensen, Danmark +9,18 ... 82. Bo Hamburger, Danmark +10,47
Samlet stilling:
1. Jan Ullrich, Tyskland 66.26,10 timer 2. Richard Virenque, Frankrig +6,22 3. Marco Pantani, Italien +8,24 4. Bjarne Riis, Danmark +9,42 5. Abraham Olano, Spanien +10,38 6. Francesco Casagrande, Italien +12,56 7. Fernando Escartin, Spanien +14,36 8. Oscar Camensind, Schweiz +16,59 9. José M. Jiminez, Spanien. +18,32 10. Laurent Dufaux, Schweiz +18,46 ... 36. Peter Meinert, Danmark +43,28 ... 62. Bo Hamburger, Danmark +1.13,06 ... 84. Rolf Sørensen, Danmark +1.26,26 ... 110. Jesper Skibby, Danmark +1.42,47
20. juli - fjortende etape - 148 kilometer Sted: Le Bourg-D'Oisans - Courchevel
Overskrifter fra etapen: Bo Hamburger har forladt tour'en. Også Luc Leblanc er ude af tour'en med en skade. Bjarne Riis skiftede sin samlede fjerdeplads ud med tredjepladen. 94 af 157 ryttere nåede ikke inden for tidsgrænsen på 12 % i forhold til vinderens tid. Løbsledelsen ændrede 12 % grænsen til 14 % for ikke helt at affolke feltet. Derved var det kun 6 ryttere, der måtte udgå.
Resultater:
1 Richard Virenque, Frankrig 3.34,16 timer 2 Jan Ullrich, Tyskland s.t. 3 Fernando Escartin, Spanien +0,47 4 Laurent Dufaux, Schweiz +1,19 5 Bjarne Riis, Danmark +1,24 6 Marco Pantani, Italien +3,06 7 Francesco Casagrande, Italien +3,36 8 José M. Jiminez, Spanien +3,50 9 Abraham, Olana, Spanien s.t. 10 Roberto Conti, Italien +4,41 ... 65. Rolf Sørensen, Danmark +36,56 ... 118. Peter Meinert, Danmark s.t. ... 119. Jesper Skibby, Danmark s.t. ... Bo Hamburger, Danmark Udgået
Samlet stilling:
1. Jan Ullrich, Tyskland 71.00,26 timer 2. Richard Virenque, Frankrig +6,22 3. Bjarne Riis, Danmark +11,06 4. Marco Pantani, Italien +11,30 5. Abraham Olano, Spanien +14,28 6. Fernando Escartin, Spanien +15,23 7. Francesco Casagrande, Italien +16,32 8. Laurent Dufaux, Schweiz +20,05 9. José M. Jiminez, Spanien +22,22 10. Roberto Conti, Italien +25,29 ... 44. Peter Meinert, Danmark +1.20,24 ... 85. Rolf Sørensen, Danmark +2.03,22 ... 108. Jesper Skibby, Danmark +2.19,43 ... Bo Hamburger, Danmark UdgåetOm danskerne: * Bjarne Riis - knoklede for Jan Ullrich, specielt da denne ikke kunne følge med Virenque op ad bjergene. Men Riis hjalp Ullrich op til franskmanden. Det kostede kræfter, og med et par kilometer tilbage var der udsolgt hos danskeren. Efter etapen gav Ullrich Riis en uforbeholden ros: ... at så stor en mester som Bjarne kører sådan for mig, kan jeg aldrig takke ham nok for.
* Bo Hamburger - måtte opgive tour'en på grund af de knubs han fik fra sine to styrt på nedkørslen fra Tourmalet. Han prøvede, men smerterne blev værre. I styrtet på Tourmalet slog han ryggen, og har sandsynligvis kompenseret for smerterne ved at sidde forkert på cyklen. Hamburger var utrolig skuffet, havde satset meget på at blive blandt de 10 bedste i år.
21. juli - femtende etape - 217 kilometer Sted: Courchevel - Morzine
Overskrifter fra etapen: Marco Pantani vandt for anden dag i træk en suveræn sejr, og overtog den samlede tredjeplads fra Bjarne Riis.
Resultater:
1 Marco Pantani, Italien..... 5.57,16 2 Richard Virenque, Frankrig. +1,17 3 Jan Ullrich, Tyskland...... s.t. 4 Beat Zberg, Schweiz........ +1,59 5 Francesco Casagrande, Ital. s.t. 6 Bobby Julich, USA.......... s.t. 7 Fernando Escartin, Spanien. s.t. 8 Bjarne Riis, Danmark....... +2,06 9 José Maria Jimenez, Spanien +2,37 10 Oskar Camenzind, Schweiz... +3,29 ... 71 Peter Meinert, Danmark..... +23,09 ... 73 Jesper Skibby, Danmark..... s.t. ... 98 Rolf Sørensen, Danmark..... +29,53
Samlet stilling:
1. Jan Ullrich, Tyskland 76.58,59 timer 2. Richard Virenque, Frankrig +6,22 3. Marco Pantani, Italien +10,13 4. Bjarne Riis, Danmark +11,55 5. Fernando Escartin, Spanien +16,05 6. Abraham Olano, Spanien +16,40 7. Francesco Casagrande, Italien +17,14 8. José Maria Jimenez, Schweiz +23,42 9. Roberto Conti, Italien +28,20 10. Laurent Dufaux, Schweiz +29,46 ... 45. Peter Meinert, Danmark +1.42,16 ... 81. Rolf Sørensen, Danmark +2.31,58 ... 93. Jesper Skibby, Danmark +2.41,35
Om danskerne: * Bjarne Riis - ydede en fantastisk indsats igen. Samarbejdede med Jan Ullrich, og knoklede hårdt for at holde Virenque i skak. Få kilometer før toppen af det sidste bjerg - Col de Joux Plane - stak Pantani. Lidt senere stak Virenque, og Ullrich fulgte med. Riis havde ikke mere at give, og måtte se sin tredjeplads ryge af hænde.
Vejret
De sydlige egne fik mest overskyet og en del byger - en udløber af
regnområderne i Centraleuropa. Mere sol og mindre regn jo længere nordpå
man kom. I dag steg temperaturerne til 22 - 27 grader, fra 17 - 23 i
weekenden.
Finansmarkederne
1USD 6,8310 DKK, 1GBP 11,4515 DKK, 1DEM 3,8088 DKK 100JPY 5,9000 DKK, 100ITL 0,3909 DKK, 1AUD*) 5,0528 DKK 1FRF 1,1271 DKK, 1CHF 4,6259 DKK, 1CAD 4,9770 DKK 1IEP 10,2301 DKK, 1NLG 3,3834 DKK, 1XEU 7,5161 DKK 100ESP 4,517 DKK, 1NZD*) 4,4545 DKK, 1SEK 0,8781 DKK 10BEF 1,8446 DKK, 1NOK 0,9213 DKK, 100ISK 9,61 DKK 100GRD 2,425 DKK, 1FIM 1,2889 DKK, 1ZAR**) 1,4981 DKK 100PTE 3,769 DKK, 1SGD**) 4,6653 DKK*) AUD og NZD er fra fredag. **) ZAR og SGD er fiktiv notering fra Den Danske Bank i fredags.
Obligationsrenter: 7,05% uændr.(6% - 2026), 6,101% -0,009 (8% - 2006) Pr. 30/12: 7,70% 6,54% Aktieindex: 653,43 -2,86 KFX (mest omsatte aktier): 192,12 -3,49 Pr. 30/12: 471,95 136,13I dag mandag fortsatte faldet, eftersom mange investorer forsøgte at indløse gevindsten efter de sidste ugers kursstigninger for aktier.