Våbnet, der blev anvendt, var det samme som blev anvendt ved de tidligere raketangreb mod HA-fæstninger, dels i Snoldelev, dels i Ålborg. Der er tale om et svensk Carl Gustav raketstyr, der blevet stjålet ved et indbrud i Sverige 19. februar 1994. Der mangler stadig at blive gjort rede for 5 af disse raketstyr! Et ubrugt raketstyr lå på taget, hvorfra det andet var blevet affyret.
Umiddelbart efter angrebet blev alle Bandidos-tilholdsteder i Danmark ransaget. Omkring 40 Bandidos-medlemmer og supportere fra flere lande opholdt sig i Bandidos-hovedkvarteret i Stenløse, vest for København. Politiet har desuden registreret alle, der har forladt landet via lufthavnen i Kastrup og færgeruterne til Sverige. Der er ikke nogen specifikke mistænkte eller arrestationer, men politiet mistænker naturligvis først og fremmest Bandidos medlemmer.
Offentlig høring
Folketingets retsudvalg holdt i dag en offentlig høring om regeringens
forslag til en rocker-lov. Høringen blev transmitteret direkte i TV, og
en række politifolk og jurister sagde deres mening. Det er "Et godt
redskab i den foreliggende situation", sagde Københavns politidirektør,
Hanne Bech Hansen, men det stopper ikke krigen. Generelt var juristerne
imod lovens nuværende udformning. Nogle jurister, bl.a. lektor Jørn
Vestergaard, mente at loven skulle være specifik rettet mod rockere.
Andre, bl.a. forsvarsadvokaterne Thorkild Høyer og Thomas Rørdam.
Thorkild Høyer sagde, at den nuværende krig handlede om "Ære, Respekt og
Stolthed". Derfor ville loven blot flytte problemet et andet sted hen.
Kriminologen Jol Bay, Københavns Universitet, tilføjede, at de nuværende
klubber udgjorde en "vis social kontrol", der ville forsvinde med
særloven. De velbevæbnede, usikre medlemmer ville udgøre en endnu større
risiko for samfundet, især når man ikke vidste hvor de var.
De er 2. gang, der gennemføres en offentlig høring om et lovforslag. Den vil senere udkomme i bogform.
Voldsom Weekend
3 mennesker blev dræbt i København sent lørdag aften, da en gruppe unge,
som politiet betegner som "helt almindelige unge", besluttede sig for at
køre omkap i to biler ind mod centrum. I den ene bil var der 5, i den
anden 2 mænd i alderen 19 - 22 år. På et sted, hvor vejen snævrede ind,
ramte bilen med de 5 en ujævnhed, og føreren mistede herredømmet. Bilen
røg over midterrabatten, ramte to cyklister og blev smadret. Den ene
cyklist, en ung kvinde, blev dræbt, ligesom 2 passagerer i bilen. Den
anden bil forsvandt, men de 2 meldte sig senere til politiet. Føreren af
ulykkesbilen, der slap med lettere kvæstelser, vil blive sigtet for
uagtsomt mandrab.
Togafsporing
En gruppe unge, der holder til i og omkring Islev Station, var lørdag
aften også tæt på at forårsage en katastrofe. De havde smidt en række
reklameskilte ned på sporet, og da S-toget derefter kom, blev den første
vogn afsporet og væltede ned i en lav grøft. Ingen kom dog noget til, da
vognen var tom, og ulykken skete med lav fart. Havde det været et af de
gennemgående tog, der kommer 10 minutter senere, ville resultatet havde
været uoverskueligt, siger politiet. 2 unge på 16 år og en på 14 er
blevet anholdt i sagen.
Miss Saigon
Lørdag aften havde teaterdirektør Morten Grunwald premiere på sin nyeste
satsning, musicalen "Miss Saigon". At dømme efter de mange forudbestilte
billetter og anmelderne, ser det ud til at success'en er hjemme.
Politiken kalder det "kanonflot underholdning for øjne og ører", mens
Jyllandsposten direkte siger "En ny sejr for Østre Gasværks danske
udgave af det internationale musicalteater".
Røde Kors resultat
Der var ikke i år nogen akut nødsituation, som Dansk Røde Kors kunne
bruge til at overbevise befolkningen om, at man skulle give ved den store
landsindsamling i går, søndag. Derfor var det ventet på forhånd, at
resultatet ikke nåede op på sidste års godt 22 mill. kr. Men med et
skønnet samlet resultat på 20 mill. kr., heraf 18 mill. kr. ved den
direkte indsamling (resten er indtelefoneret). Generalsekretær Jørgen
Poulsen er ifølge Jyllands-Posten meget tilfreds: "Det er enormt flot".
Ny præsident
Danmarks Naturfredningsforening (DN) valgte i går ny præsident efter
Svend Bechel, der ønskede at trække sig tilbage efter 12 år på posten.
Ny præsident blev journalist Poul Henrik Harritz - et lidt overraskende
valg, også ifølge ham selv, da han endnu ikke har gjordt sig meget
bemærket i foreningens ledelse. Poul Henrik Harritz er 40 år og ansat i
DR Fyn og DR P1, med speciale i miljø. Der var 3 kandidater til posten.
Der havde været 5, men to af dem trak sig. Den ene var folketingsmedlem
Margrethe Auken (SF).
DN har nu 230.000 medlemmer, eller hver 10. husstand i Danmark.
Tunnelbane påbegyndt
I torsdags blev de to store kontrakter om anlægsarbejder, bygning og
drift af Københavns Bybane underskrevet. Byggeriet har allerede været i
gang i nogen tid - kommunen har omlagt ledningsnettet flere steder, især
omkring Nørreport Station, hvor 1. del af bybanen starter. Denne del,
der skal stå færdig i år 2000, bliver på 14 km og går fra Nørreport
Station over Kongens Nytorv og til Vestamager (ved Kalvebod Fælled).
"Over" Kongens Nytorv er forkert - Det burde være under. 18 meter under
jorden i den indre by i en 8 km. lang tunnel. Banen kommer op af jorden
og bliver højbane ved Islands Brygge. En af de ialt 8 stationer bliver
ved Bella Center på Amager. Senere forlænges banen fra Nørreport til
Vanløse, og senere igen føres en sidelinie ud til Kastrup Lufthavn (hvor
der i forbindelse med Øresundsforbindelsen i forvejen bygges en station
for DSB-tog.) Der skal anvendes førerløse, korte togstammer med helt ned
til 1 1/2 minuts mellem afgange myldretiden.
Prisen bliver på ca. 6,5 mia. kr. og skal finansieres af salg af grunde på Vestamager - det såkaldte Ørestadsprojekt. Design og drift blev vundet af det italienske firma Ansaldo Transporti, s.p.a. mens anlægsarbejderne blev vundet af The Copenhagen Metro Construction Group (COMET). [Oplysningerne er fundet i Ørestadsselskabets hustandsomdelte brochure, der kom denne weekend.]
Hos herrerne vandt Carsten Jørgensen, Blovstrød/Tisvilde Hegn, for fjerde år i træk. Det er aldrig sket før, at samme løber har vundet 4 år i træk. Carsten Jørgensen vandt i tiden 39,29 minutter. Nummer 2 blev Dennis Jensen og nummer 3 Johnny Møller.
K-elitedivision: Glostrup-Amager BK 47-83 (lørdag) Hørsholm-BMS 55-60 Åbyhøj-Falcon 70-57 K-elitedivision: Horsens BC-SISU 65-79 (søndag) Stevnsgade-Roskilde 72-58 M-elitedivision: Værløse-Amager BK 91-65 (lørdag) Hørsholm-BMS 99-75 Skovbakken-SISU 71-72 M-elitedivision: Stevnsgade-Roskilde 107-86 (søndag) Horsens IC-Gladsaxe 72-65
K-elitedivision: B52 Aalborg-Odense 1-2 (lørdag) K-elitedivision: Fortuna Hjørring-Brøndby 6-0 (søndag) Hillerød-Vejle 3-2 Rødovre-HEI 2-6 M-superliga: Silkeborg-OB 2-2 (søndag)
HÅNDBOLD
M-landsholdet spillede søndag den anden VM-kvalifikationskamp mod
Estland. Første kamp havde Danmark vundet 24-17 i en kamp, der trods
sejren, ikke viste overbevisende dansk spil. Den anden kamp vandt
Danmark med 29-25.
Det blev som ventet 2 danske sejre, og omend spillet var bedre i anden kamp, skal der andre boller på suppen, hvis Grækenland skal slå i næste kvalifikationskamp.
Søndagens øvrige kampe:
K-1. division: DHG-Virum/Sorgenfri 32-30 Lyngså-Viborg 20-34 Roar-Frederikshavn 16-22 Skovbakken-FIF 27-34 GOG-Ikast 14-24 M-1. division: Team Esbjerg-Ajax 24-25
Eliteserien: Rødovre-Vojens 7-3 (søndag) Odense-Gentofte 2-7 AAB-Hvidovre 1-6 Frederikshavn-Rungsted 4-2
MOTORSPORT
Racerkøreren Jan Magnussen skrev i dag en 4-årig Formel-1-kontrakt med
Stewart Racing. Teamet er nyt i Formel-1 sammenhænge, men har et stor
ambitionsniveau - om at blive de bedste på indenfor 5 år. Bilen er endnu
på konstruktionsstadiet, men vil blive afsløret december 1996.
Mere om Jan Magnussen og den nye kontrakt i morgen.
SPEEDWAY
Speedway - en sport i opløsning?
Tja, måske er speedway-sporten, som vi kender den i dag, på retur. I hvert fald er der alvorlig grøde i forholdet mellem kørerne og Det Internationale Motorforbund, FIM.
Sagen er:
I gennem det seneste års tid har FIM ønsket indført, at kørerne skal
køre på nye dæk. Dæk, der ikke har lamineringer, som de dæk kørerne
hidtil har kørt med. FIM mener, at man med indførelse af de nye dæk vil
få farten taget af cyklerne. Det skulle gøre speedwaysporten mere
publikumsvenlig, og give kørerne større mulighed for overhalinger, og
dermed skabe spænding i de enkelte heat.
Kørerne, på den anden side, er aldeles ikke enig i den opfattelse. De mener, at de nye dæk giver for lidt greb (bid) i banen og at risikoen for alvorlige styrt forøges.
Før starten på den netop afsluttede sæson, var der kører-boykot i luften. Kørerne nægtede at køre hele Grand Prix serien på de nye dæk. FIM og kørerne enedes dog om et kompromis. Træningsløb blev kørt på de nye dæk, og enkelte af Grand Prix løbene ligeså.
Ingen af kørerne har vist nogen som helst begejstring for de nye dæk. og den danske talmand for kørerne, tidligere verdensmester Hans Nielsen, har sagt til Jyllandsposten: Når der køres med de nye dæk, tør ingen af kørerne angribe. Vi er ganske enkelt bange for at miste kontrollen over cyklen, fordi vi ikke føler at de nye dæk giver 'bid' i banen.
Een af fortalerne for de nye dæk, er den tidligere verdensmester og nuværende grand Prix direktør, Ole Olsen. Han har således lagt sig kraftigt ud med sine landsmænd, der ikke forstår hvordan en tidligere kører kan skifte standpunkt. Kørerne, ikke kun de danske, mener at Ole Olsen blander sig i noget der ligger udenfor hans arbejdsområde.
Hvis FIM's bedste argument for de nye dæk er at farten skal tages af cyklerne, har kørerne en alternativ løsning. De har foreslået, at der indsættes en bøsning i kaburatoren. Det vil give mindre luftindtag og cyklerne vil 'miste' omkring 10 hestekræfter.
Sagen er stillet så meget på spidsen, at kørerne har i overvejelse at stifte deres egen forening og køre Grand Prix serien selv, udenom FIM. Man mener ikke, at den øverste ledelse i FIM véd hvad de snakker om, når de så hårdnakket vil have de nye dæk indført. Derfor sætter kørerne også deres lid til, at der på FIM's kongres senere i oktober kommer - ifølge kørerne - mere pro-speedway mennesker ind i ledelsen.
Kvalifikationsstævnet, der blev kørt i Prag, Tjekkiet, lørdag den 5. oktober, blev kørt på de nye dæk. Danmark havde Brian Karger og Tommy Knudsen med. Tommy Knudsen er indædt modstander af de nye dæk, men besluttede sig til at stille op i Prag. Han ville køre sin chance for at komme med i Grand Prix serien 1997, og ville nødig fortryde, at han ikke prøvede. Han understregede før løbet, at det ville blive eneste løb, hvor han kørte på de nye dæk. Men det lykkedes hverken for Brian Karger eller Tommy Knudsen at komme med. Brian Karger blev nummer 10 med 8 point, og Tommy Knudsen sluttede på en delt 15. plads uden point.
Det i sig selv er en historie:
Tommy Knudsen lå, om man så må sige, lunt i svinget i sit første heat.
Han førte heatet da han i sidste sving mistede kontrollen over sin
cykel. Selv mente han, at det var på grund af manglende bid i banen.
Han, og de øvrige kørere, ville boykotte stævnet. Men to kørere, Jason
Crump, Australien, og Joe Screen, Storbritannien, ville ikke være med,
og så blev den boykot ikke til noget. Men Tommy Knudsen havde fået nok,
og udvandrede fra stævnet.
(Kvalifikationsstævnet bestod af 16 kørere, der skulle kæmpe om 2 pladser til næste års Grand Prix serie).
Danmark har således kun 2 kørere med i næste års Grand Prix stævne: Brian Andersen og Hans Nielsen. Hvorvidt Tommy Knudsen stopper sin internationale karriere, og koncentrerer sig om klubspeedway, vil tiden vise.
K-elitedivision: Gentofte-HIK Aalborg 3-0 (lørdag) Skovbakken-Fortuna 1-3 K-elitedivision: TV 55-DHG 0-3 (søndag) Holte-ASV 3-0 M-elitedivision: Gentofte-HIK Aalborg 3-1 (lørdag) M-elitedivision: Lyngby-Fortuna 3-0 (søndag) Skt. Jørgens-DHG 0-3 Holte-Skive 3-0
http://pfp.pic.internet.dkIsær øvelsen "Baltic Circle 1996" er interessant. Den handler nemlig ikke om krig - men fredsbevarelse. Det er en øvelse i at arbejde som en FN-enhed i "etnisk isoleret område". Deltagerne er danske, polske og baltiske soldater. Øvelsen skal ikke blot forsøge at forene de forskellige, militære kulturer. Det er f.eks. heller ikke almindeligt, at polske og baltiske soldater kan særlig meget engelsk.
[Oplysningerne er taget fra et tv-indslag i dag. Ovennævnte web-sider er ifølge "dansk de-fakto standard" ulæselige uden frames-support i web-læserne. :-( ]
Vejret
Vekslende skydække i weekenden, med en hel del sol - morgentåge og enkelte byger - i
dag dog ingen. Temperaturer i dag 14 - 17 grader, lidt højere end lørdag
og søndag.
Finansmarkederne
1USD 5,8665 DKK, 1GBP 9,1717 DKK, 1DEM 3,8326 DKK 100JPY 5,2605 DKK, 100ITL 0,3871 DKK, 1AUD*) 4,6353 DKK 1FRF 1,1334 DKK, 1CHF 4,6715 DKK, 1CAD 4,3366 DKK 1IEP 9,3870 DKK, 1NLG 3,4155 DKK, 1XEU 7,3249 DKK 100ESB 4,555 DKK, 1NZD*) 4,1076 DKK, 1SEK 0,8880 DKK 10BEF 1,8613 DKK, 1NOK 0,9012 DKK, 100ISK 8,73 DKK*) AUD og NZD er fra fredag.
Obligationsrenter: 7,78% -0,03 (6% - 2026), 6,79% -0,03 (8% - 2006) Aktieindex: 438,84 +1,58 KFX (mest omsatte aktier): 125,01 +0,41