Er verdensamfundet USA?
Sidste tirsdag var direktør Hans Skov Christensen, Dansk Industri, i
DR-TVA for at forklare, hvorfor dansk industri ikke ville boykotte
militærregeringen i Burma, men derimod gerne Cuba, Libyen og Irak. Hans
svar dengang var, at man rettede sig efter, hvad "verdenssamfundet"
besluttede. Hvis verdenssamfundet havde besluttet en boykot, rettede
dansk industri sig efter den. I dag måtte DR-TVA så præcisere, at
Danmark IKKE boykotter Cuba. Tværtimod har man i FN stemt imod USAs
forslag. Den faktiske boykot er ene alene en beslutning, som Dansk
Industri har taget. [Men sikkert under indtryk af USAs trusler om
represalier mod europæiske firmaer, der bryder den amerikanske
handelsblokade mod øen.]
Greenpeace-kamp igen
Danske fiskere og Greenpeace-skibet "Sirius" stødte igen i dag sammen på
fiskepladserne ud for Skotlands kyst. Greenpeace har udviklet en ny
metode, til at "hindre" fisketrawlet i at virke. De hægter betonklodser
på den øverste netkant, så nettet folder sig sammen. Hvis metoden
lykkedes - det skete i et enkelt tilfælde - så bliver nettet ødelagt.
Mislykkedes det - så får fiskerne nogle betonklodser om bord sammen med
fangsten. "Vi må jo tage dem med hjem og se, hvad vi kan bruge dem til",
som en fisker lakonisk bemærkede. Der var direkte reportager dagen
igennem i Østjyllands Radio (DR) af sammenstødet. En fisker gav op
tidligt på dagen, og sejlede sydpå til en anden fiskeplads, mens 3 andre
trawlere fik sat deres net. En af dem fik som nævnt nettene ødelagt,
mens de to andre fik fuld træk ombord.
Ifølge en Greenpeace-talsmand ombord på Sirius var fiskerne nu begyndt at sigte på Greenpeace med geværer, og man havde TV-billeder, hvor en fisker rakte et gevær med kikkertsigte ind i styrehuset [sagde TV2 Nyhederne]. Skipper Conrad Hviid fra en af de andre skibe bemærkede, at der formentlig var tale om en luftbøsse. Han siger også, at der nu venter et sagsanlæg mod Greenpeace for det ødelagte net.
Aktivist trak sig
DR-TVA havde i aften en af Greenpeace-aktivisterne fra Sirius i
"Profilen". Eller rettere en forhenværende. Lis Jellerup var 2. styrmand
og dansk talsmand i 6 dage i sidste uge, indtil hun sagde fra. Det var der
flere grunde til, sagde hun. Væsentligst var, at hun synes det var en altfor
stor aktion for en altfor lille sag. Desuden var aktivisterne begyndt at
sætte livet på spil, fordi de fortsatte med at svømme foran danske
trawlere, selv om disse klart havde vist, at de ikke ville standse. Der
var også udlægning af flydetrodser (stålwirer), der kunne ødelægge
skruen på trawlerne (og dermed deres manøvreevne). Hun følte sig også
til en vis grad misinformeret af Greenpeace International. Lis Jellerup var
blevet sendt af sted uden at blive oplyst om den danske afdelings
modstand, og havde fået det indtryk, at aktionen var imod
konsumfiskeriet af bl.a. sild. Istedet var aktionen mod tobis-fiskeriet,
"som muligvis KAN blive et kommende problem", men som ingen betragter
som et problem på nuværende tidspunkt. Hun fortalte iøvrigt, at de
engelske fiskere var positivt indstillet overfor Greenpeace, og sejlede
væk når de blev bedt om det.
[TV2 Nyhedernes billeder var de eneste, der i dag blev ukritisk videregivet fra Greenpeace. Fiskerne fik betydeligt mere "airtime" for deres synspunkter.]
Thule åbnes
Den amerikanske regering har lovet den danske, at fra sommeren 1998 vil
der blive mulighed for civil lufttrafik på Thulebasen, idet den vil
blive opdelt i en militær og en civil del. Dermed er der mulighed for,
at et af thule-boernes største ønsker kan gå i opfyldelse. Sidste år
lovede statsminister Poul Nyrup Rasmussen (S) dem, at den danske
regering ville gøre alt for at få civil adgang. Thule-boerne håber på,
at det dermed bliver muligt at få turister til området, noget de er
afskåret fra i dag.
Landstyreformand Lars Emil Johansen er glad for åbningen, men alt der dog ikke dermed fred og fordragelighed. "Thulebasen er der stadig, USA er det stadig, militæret er der stadig", sagde han til DR-TVA, men det er et vigtigt skridt i den rigtige retning.
Tilsyn skærpes?
Trafikminister Jan Trøjborg vil nu se på, hvilke myndigheder, der i
givet fald skal have ansvaret for sikkerheden i færgehavnene. Det er en
reaktion på ulykken i går i Frederikshavn og sidste år i Helsingør.
Ialt 6 mennesker er omkommet, fordi de under ombordkørsel på færger er
kørt ad forkerte ramper. Det burde være nok, at lade færgeselskaberne
selv sørge for sikkerheden, siger trafikministeren i dag, men det tyder
på, at det ikke er nok. [Der er formentlig tale om en fejl, når vi i går
skrev, at det var erhvervsministeren, der var ansvarlig for sikkerheden
i færgehavnene. Det blev ellers sagt flere gange i går, men er ikke
blevet nævnt eller skrevet i dag.]
Men der blev kørt i hovedfeltet, Rolf måtte slippe.
Efter løbet sagde Rold Søren, at det var "pisseærgerligt", men at det var ufattelig svært at holde farten. I øvrigt er det surt at være så tæt på, og så ingenting. Men trods alt avancerede Rolf Sørensen seks pladser i den samlede stilling.
!! På opfordring fra Morten Engels viser DilleSport, som særtjeneste, Miguel Indurains placering - trods alt har spanieren vundet de foregående fem år.
Dagens etape: 1. Erik Zabel, Tyskland 5.08,10 timer 2. Abdoujaparov, Usbekistan s.t. 3. Andrea Ferrigato, Italien s.t. 4. Fabio Baldato, Italien s.t. 5. Magnien, Frankrig s.t. ..... 13. Miguel Indurain, Spanien s.t. ..... 20. Bjarne Riis, Danmark s.t. 28. Bo Hamburger, Danmark s.t. 41. Rolf Sørensen, Danmark + 0,28 89. Jesper Skibby, Danmark + 3,21 145. Brian Holm, Danmark + 11,16
Men i den samlede top er der ingen ændringer:
1. Bjarne Riis, Danmark 47.59,23 2. Jevgenij Berzin, Rusland + 0,40 3. Tony Rominger, Schweiz + 0,53 4. Abraham Olano, Spanien + 0,56 5. Jan Ullrich, Tyskland + 1,38 ..... 8. Miguel Indurain, Spanien + 4,38 ..... 17. Bo Hamburger, Danmark + 10,32 30. Jesper Skibby, Danmark + 27,57 36. Rolf Sørensen, Danmark + 37,04 108. Brian Holm, Danmark + 1.58,24
http://www.business.auc.dk/~morras/markwww.htm
Vejret
Nordjylland fik fortrinsvis sol, og temperaturer 15 - 20 grader, mens
resten af landet havde overskyet og 12 grader. Bornholm havde regn. Det
har nu regnet 19 timer i træk på "solskinsøen", og nedbørsmængden har
nået et truende niveau. Her til aften frarådede politiet på Bornholm al
udkørsel på grund af store vandmængder.
Finansmarkederne
1USD 5,8725 DKK, 1GBP 9,1194 DKK, 1DEM 3,8539 DKK 100JPY 5,3097 DKK, 100ITL 0,3828 DKK, 1AUD*) 4,6897 DKK 1FRF 1,1383 DKK, 1CHF 4,6589 DKK, 1CAD 4,2856 DKK 1IEP 9,3643 DKK, 1NLG 3,4332 DKK, 1XEU 7,2989 DKK 100ESB 4,578 DKK, 1NZD*) 4,0604 DKK, 1SEK 0,8780 DKK 10BEF 1,8714 DKK, 1NOK 0,9011 DKK, 100ISK 8,75 DKK*) AUD og NZD er fra igår.
Obligationsrenter: 8,46% +0,07 (6% - 2026), 7,44% uændr.(8% - 2006) Aktieindex: 410,91 -2,17 KFX (mest omsatte aktier): 116,82 -0,38